Hos Ving har försäljningen av kryssningspaket, där kryssningar paketeras med flyg och en hotellövernattning, ökat med 278 procent det senaste året. Allra populärast är kryssningar med rederiet Royal Caribbean International och när det kommer till boendet bokar nära hälften, 48 procent, av kryssningsresenärerna en balkonghytt. Det visar Vings senaste statistik.

– Det händer väldigt mycket på kryssningsmarknaden och nya fartyg byggs på löpande band, det ena mer spektakulärt än det andra. Det gör att nya kundgrupper lockas att kryssa, vilket vi också har sett i våra bokningar där allt fler barnfamiljer och unga vuxna vill resa på kryssning, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Royal Caribbean International är det rederi som lockar flest kunder. Däremot är det Celebrity Reflection, ett av Celebrity Cruises fartyg, som är det mest bokade fartyget i Vings program under innevarande vinter. På topplistan hamnar också två av världens största kryssningsfartyg; Oasis of the Seas och Allure of the Seas.

– Medelstora och stora fartyg är det som allra flest kunder bokar. Och visst förstår man att de här fartygen lockar. Här finns allt man kan tänka sig och att vara ombord på några av världens största kryssningsfartyg är ju en upplevelse bara i sig. Att man har ”hotellet” med sig på hela turen gör kryssningar till en väldigt unik och häftig reseform, fortsätter Magdalena.

På fartygen kan man välja att antingen bo i insideshytt, utsideshytt, balkonghytt eller svit. Allra populärast är balkonghytterna som 48 procent av Vings kryssningsresenärer väljer när de bokar en kryssning. Därefter kommer insideshytt, som är det billigaste alternativet.